دکتر احد مهروند؛ طیبه رستگار نادری
چکیده
با استفاده از دو اصطلاح »هوشیاری دوگانۀ«ویلیام ادوارد برگهارت دوبوآ و» روشنفکر استعمارشدۀ« فرانتس فانون، در این مقاله نشان میدهیم که مقالۀ»هیچ چیز از شخصیت«خورخه لوئیس بورخس رامی توان پسا استعماری دانست. مطالعۀ ما به دنیای پس از استعمار آمریکای لاتین، با تمرکز ویژه بر بوینوس آیرس، پرداختن به بیگانگی، ترکیبی، ...
بیشتر
با استفاده از دو اصطلاح »هوشیاری دوگانۀ«ویلیام ادوارد برگهارت دوبوآ و» روشنفکر استعمارشدۀ« فرانتس فانون، در این مقاله نشان میدهیم که مقالۀ»هیچ چیز از شخصیت«خورخه لوئیس بورخس رامی توان پسا استعماری دانست. مطالعۀ ما به دنیای پس از استعمار آمریکای لاتین، با تمرکز ویژه بر بوینوس آیرس، پرداختن به بیگانگی، ترکیبی، »دوتایی« و وضعیت دیگری بورخس به عنوان مهاجر به آمریکای لاتین پس از جنگ جهانی اول میپردازد.مسلماً در تحلیل حس دوگانگی بورخس در یک فرهنگ تازه اتخاذ شده، این بحث محوری مطرح است که آیا»هوشیاری دوگانۀ«بورخس باید مطابق با هویت فرهنگی اتخاذ شدۀقبلییا با خود جدید او در یک فرهنگ جدید باشد؟ بسیاری از مطالعات حاکی از تلاش بورخس برای ایجاد پایه و اساس ادبیات واقعی آرژانتین و احیای میراث فرهنگیآن است؛ با این حال، این مطالعات از این بررسی باز ماندند که بورخس مانند»روشنفکر استعمارشده ای«بود که با استفاده از ایدئولوژی استعمارگر به مرکز آنها وامی نوشت.